Międzybrodzie Bialskie

Sporty Lotnicze

1.

Szybownictwo

Rozwój szybownictwa na górze Żar datuje się od 1934 roku. W 1935 r. instr. pil. Antoni Pawliczek oblatał na szybowcu Czajka Górę Żar i zakwalifikował ją do użytkowania dla szybownictwa wyczynowego. Aby potwierdzić przydatność góry do założenia szkoły, Franciszek Doński sprowadził jesienią 1935 r. pilota Piotra Mynarskiego, jednego z najlepszych ówczesnych szybowników, a potem furmanką przywieziono szybowiec Wrona-bis. Dalej, na szczyt, wniesiono go na plecach. Ku ogólnemu zaskoczeniu, lot żaglowy przy starcie z lin gumowych trwał 4 godz. i 7 min! Droga do uruchomienia szybowiska została otwarta. W chwili obecnej u podnóża Góry Żar funkcjonuje Górska Szkoła Szybowcowa AP "Żar". Prowadzone są szkolenia w zakresie:

  1. paralotniarstwa
  2. górskich lotów szybowcowych
  3. akrobacji podstawowej
  4. lotów falowych - loty z wykorzystaniem prądów wznoszących w atmosferze o przekroju rozległych fal powstających w szybko przemieszczającej się masie powietrza (wietrze) za przeszkodą górską, lub uskokiem terenowym.
  5. "ślepak"  - lot, podczas którego ćwiczy się umiejętność sterowania samolotem w wypadku utraty widoczności na zewnątrz kabiny, co w praktyce oznacza założenie okularów skutecznie ograniczających pole widzenia do przyrządów pokładowych)

Górska Szkoła Szybowcowa AP "Żar" daje także możliwość wykupienia lotów widokowych.

Paralotniarstwo

Od końca lat 80-tych odnotowuje się wzrost popularności paralotniarstwa. Przy dobrych warunkach pogodowych można w powietrzu zaobserwowac dziesiątki paralotni. Najlepsza termika występuje na wiosnę i wczesnym latem (zdarzają się "kominy" o średnicy 100 m, natomiast loty o charakterze żaglowym najszczęściej mają miejsce wczesną wiosną i wczesną jesienią. Dominują jednak loty mieszane, mające cechy lotów żaglowych i termicznych. Starty odbywają się w trzech kierunkach tj.: na południe, zachód (dla bardziej doświadczonych) i na północ (najczęściej wykorzystywane). Lądowiska zlokalizowane są przy szkole szybowcowej (zakaz lądowania na lotnisku) i dla mniej doświadczonych na Kozubniku. Różnica poziomów wynosi ok 350m. Dominują wiatry z kierunków południowo-zachodnich, zachodnich i północno-zachodnich. Trzeba uważać na dość często występujące różnice w zakresie siły i kierunków wiatru między miejscem startu a lądowiskiem. Na dole siła wiatru może wynosić ok. 4-5 m/s z kierunku południowego i południowo-zachodniego, a na górze 8-9 m/s z kierunku północno-zachodniego. W zwiąku z tym, że góra jest zadrzewiona, istnieje niebezpieczeństwo lądowania na drzewach.

Lotniarstwo

Obecnie jest to dyscyplina mniej popularna w stosunku do ubiegłych lat. Często mylona z paralotniarstwem. Cechami rozróżniającymi te dwa sporty są elementy sztywne konstrukcji wystepujące w lotniarstwie i ich brak w paralotniarstwie. Tym nie mniej, czasami można zaobserwować na niebie charakterystyczne "rogale".

 

 

 

Inne atrakcje

 1. 

Basen RELAKS

Duży, 50 metrowy ogrzewany basen z 50 metrową zjeżdżalnią (korzystanie ze zjeżdżalni w cenie biletu wstępu na basen), brodzik ze zjeżdżalnią dla maluchów.

  1. wymiary 50x20m
  2. głębokość 120 do 190 cm
  3. temperatura wody w basenie 25oC
  4. utrzymywany w czystości przez profesjonalne odkurzacze

Kompleks sportowy "ORLIK" w Międzybrodziu Bialskim

orlok

Kompleks sportowy położony bezpośrednio nad jeziorem obok basenu Relaks przy ul. Sportowej. W skład obiektu wchodzą: boisko z poliuretanu (siatkówka, koszykówka, tenis ziemny) oraz boisko z trawy syntetycznej do piłki nożnej. 

 Park linowy "Trollandia"

 Park linowy położony w lesie obok dolnej stacji kolejki PKL na Górę Żar. Do dyspozycji udostepnione są następujące trasy:

TRASA nr 1 to 9 przeszkód zawieszonych na wysokości od 5 do 8 metrów.

TRASA nr 2 dostępna dla absolwentów trasy niskiej, na tej trasie do pokonania znajduje się 11 przeszkód zawieszonych na wysokości od 5 do 20 metrów.

TRASA nr 3 składa się z 5 długich zjazdów tyrolskich z jednego zbocza na drugie. Maksymalna wysokość 25 metrów.

ZOOLANDIA – mini park linowy dostępny już od 3 roku życia. Dzieciaki pokonują proste kolorowe przeszkody linowe zawieszone pomiędzy domkami zainstalowanymi na drzewach, asekurację stanowią siatki zabezpieczające przed upadkiem.

 Całoroczny tor saneczkowy na Górze Żar

sanki

 

Grawitacyjny tor saneczkowy posiadający 18 dwuosobowych sanek wyposażonych w bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa oraz hamulec. Saneczki mogą jeździć z prędkością około 40 km/godz. Całkowity czas przejazdu: ok. 2 min.
Tor jest oznakowany, w nocy oświetlony i spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa określone przez Okręgowy Inspektorat Dozoru Kolejowego.


 

Wędkarstwo

1

Sporty Zimowe

1.

 

Narciarstwo zjazdowe

W Międzybrodziu Bialskim istnieją dwa ośrodki dotyczące narciarstwa zjazdowego i snowboardu. Większy z nich znajduje się na Górze Żar na granicy Międzybrodzia Bialskiego i Miedzybrodzia Żywieckiego. Narciarze i snowboardziści mają do dyspozycji trasę narciarską długości 1300m, która jest jedną z najdłuższych tras zjazdowych w Beskidach. Biegnie ona wzdłuż kolei linowo-torowej, jest sztucznie naśnieżana i przygotowywana przez ratraki. Oświetlenie i nagłośnienie trasy narciarskiej pozwala korzystać z jej walorów do późnych godzin nocnych. Górny odcinek trasy posiada łagodny początek i bardziej strome zakończenie. Przy górnej stacji, znajduje się wyciąg talerzykowy dla początkujących. Znajdziemy tam również pizzerię. Parking płatny. Wszelkie informacje dotyczące tego ośrodka można znaleźć tutaj: http://www.pkl.pl/zar/home

Drugi ośrodek - umiejscowiony na zboczach Rogacza ok. 1,5 km od centrum Międzybrodzia Bialslkiego w stronę Żywca, powyżej nieczynnego ośrdka wczasowego "Andaluzja". Zlokalizowane są tutaj dwa wyciągi talerzykowe o dł. 550m i 200m. Trasy posiadają oświetlenie i sztuczne nasnieżanie. Poniżej dolnej stacji znajduje się punkt gastronomiczny. Parking płatny.

Narciarstwo biegowe

Na stokach Magurki Wilkowickiej w obrębie Gminy Wilkowice oraz Międzybrodzia Bialskiego znajdują sie trasy biegowe posiadajace homologację FIS, wybudowane w ramach projektu "Budowa tras do narciarstwa biegowego w partiach szczytowych Magurki Wilkowickiej" realizowanego przez Gminę Wilkowice w partnerstwie z Gminą Czernichów. Pętle posiadają odpowiednio długość; 1,0 km, 2,5km, 3,3km, 3,75km. Oprócz tras biegowych powstał także niewielki, ale o ciekawej archterkurze, budynek sędziowski, zlokalizowany na polanie w pobliżu schroniska PTTK. Kształt budynku podyktowany jest jest m.in koniecznością spełniania funkcji, jaką jest możliwość testowania nart (wymóg FIS). Budynek ten, a właściwie jego dach, stanowi również platformę widokową, będąc zarazem punktem obserwacyjnym z którego można oglądać zawody narciarskie. Minusem pięknie widokowo położonych tras jest dojście z Przełęczy Przegibek - ok. 45min podejścia oraz brak możliwości dojazdu samochodem od strony Międzybrodzia Bilskiego. Dojazd możliwy od strony Wilkowic, przy założeniu posiadania samochodu z napedem 4x4, oraz stosownego zezwolenia (zakaz wjazdu).  

     

 CCF20130320 00001CCF20130320 00000

 CCF20130320 00002CCF20130320 00003

              

 

 

Kolarstwo Górskie

 

1. W Międzybrodziu Bialskim nie ma wyodrębnionych szlaków rowerowych. Jednak ze wzgledu na specyfikę Beskidu Małego, idealnie do tego celu nadają sie znakowane szlaki turystyki pieszej górskiej. Mimo górzystego charakteru, można dostosować wybór planowanej trasy do swoich umiejetności.

Polecane trasy:

  1. Start w centrum Miedzybrodzia Bialskiego ul. Bielską w kierunku na Przełęcz Przegibek (ok. 7km) - Z Przegibka niebieskim szlakiem narciarskim (od kapliczki w lewo) do punktu łaczenia się niebieskiego, czerwonego i żółtego pieszego szlaku (po drodze kilkusetmetrowe podejście) -  wyjazd na polany podszczytowe Magurki Wilkowickiej i dalej do schroniska -  dojazd niebieskim szlakiem na Czupel (po drodze jaskinia "Wietrzna Dziura") - zjazd z Czupla niebieskim szlakiem do centrum Czernichowa (bardzo ładne widoki w lewo na zaporę i Jezioro Międzybrodzkie, dalej przy zjeżdzie widok na Jezioro Żywieckie po prawej). Uwaga! zjeżdżając prawdopodobnie zajdzie konieczność pokonania krótkiego odcinka pieszo - dojazd wzdłuż Jeziora Międzybrodzkiego drogą 948 do Międzybrodzia Bialskiego - koniec trasy.
  2. Start tak samo jak powyżej, aż do punktu łaczenia się niebieskiego, czerwonego i żółtego pieszego szlaku - zjazd żółtym szlakiem do przysółka Pod Magórką (po drodze wspaniałe widoki na dolinę Ponikiewki i Górę Żar. Fot. 1) - Zjazd drogą asfaltową do centrum Międzybrodzia - Koniec trasy.
  3. Start w centrum Miedzybrodzia Bialskiego ul. Bielską w kierunku na Przełęcz Przegibek (ok. 7km) - niebieskim szlakiem na Gaiki - czerwonym szlakiem w kierunku na Groniczki i Hrobaczą Łąkę - po kilkusetmetrach odbijamy zielonym szlakiem na Nowy Świat (bardzo przyjemny i stosunkowo łatwy zjazd). Zjeżdzamy do miejsca w który niebieski szlak odbija w prawo (przysiółek Nowy Świat, polana z zabudowaniami) - Zjeżdżmy na sam dół niebieskim szlakiem, lub drogą asfaltową do centrum Miedzybrodzia - koniec trasy
  4. Start w centrum Miedzybrodzia Bialskiego ul. Bielską w kierunku na Przełęcz Przegibek (ok. 7km) - niebieskim szlakiem na Gaiki - czerwonym szlakiem w kierunku na Groniczki i Hrobaczą Łąkę (Uwaga na stromy zjazd do przełęczy "U Panienki" - zjazd żółtym szlakiem z Hrobaczej Łąki do Żarnówki Dużej (dolny odcinek ul. Alojzego Koniora) - dojeżdżając do drogi 948 skrecamy w prawo - jadąc wdłuż Jeziora Międzybrodzkiego wracamy do centrum Międzybrodzia Bialskiego - konies trasy
  5. Start w centrum Międzybrodzia Bialskiego drogą 948 w kierunku na Żywiec - dojeżdźamy do mostu i skręcamy do Międzybrodzia Żywieckiego - pniemy się ok. 40min serpentynami na szczyt Góry Żar (opcjonalnie można wyjechać kolejką linowo-terenową) - zjazd czerwonym szlakiem do zapory(UWAGA: górny odcinek kamienisty, na dole uskok, trzeba zejść z roweru) do  - przeżdżamy przez zaporę - za zaporą skrecamy w lewo i jadąc wzdłuż Jeziora Międzybrodzkiego drogą 948 wracamy do punktu z którego startowaliśmy - koniec trasy. 

Proponowane trasy nie mają sztywnego charakteru. Cechują się wielowariantowością i możliwością wyboru różnych opcji  ze względu na kierynek jazdy czy konfigurację poszczególnych odcinków wedle własnego uznania.

UWAGA!!! Opisy w/w tras mają charakter poglądowy. Dobór trasy powinien być wypadkową posiadanych umiejętności, kondycji i jakości sprzętu. Autor w/w opracowania nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie negatywne skutki wynikajace ze złej oceny trasy, swoich możliwości oraz nieodpowiedniego sprzętu.

downhill

Trasy DOWNHILL na Górze Żar

Trasa „Nortshore” FUNN

Przeznaczenie:    początkujący, średniozaawansowani oraz profesjonalni rowerzyści

Długość trasy: 2 300 metrów

Opis: Trasa typu Nortshore [drewniane kładki], która wyróżnia Bike Park Żar od innych parków rowerowych.

Trasa szerokości dwóch metrów poprowadzona przez las. Wykorzystująca naturalne nierówności terenu z licznymi elementami drewnianymi tzw. kładkami [nortshore] o różnorodnych profilach. Zawiera kilkanaście sztucznych przeszkód, skocznie, uskoki , Wall ride`y[drewniane konstrukcje] oraz bandy ziemne.   Na trasie znajduje się ok. 150 metrów bieżących drewnianych konstrukcji.

Trasa Downhill

Przeznaczenie:    trasa trudna, przeznaczona dla rowerzystów średniozaawansowanych oraz zaawansowanych [profesjonalnych zawodników]. Trasa na której odbywać się będą zawody Downhillowe.

Długość trasy: 2 000 metrów

Opis: Trasa utworzona na bazie istniejącej trasy zjazdowej na której rozgrywane są zawody Downhill Contest. Trasa posiada rock gardeny w celu urozmaicenia i utrudnienia trasy.

 

Mapa

Galeria

Widok z Żaru na...

Ostatnie na forum

LastPhpBB3. Table phpbb_config not found!

Wszelkie prawa zastrzeżone © Międzybrodzie Bialskie