Międzybrodzie Bialskie

Sporty Lotnicze

1.

Szybownictwo

Rozwój szybownictwa na górze Żar datuje się od 1934 roku. W 1935 r. instr. pil. Antoni Pawliczek oblatał na szybowcu Czajka Górę Żar i zakwalifikował ją do użytkowania dla szybownictwa wyczynowego. Aby potwierdzić przydatność góry do założenia szkoły, Franciszek Doński sprowadził jesienią 1935 r. pilota Piotra Mynarskiego, jednego z najlepszych ówczesnych szybowników, a potem furmanką przywieziono szybowiec Wrona-bis. Dalej, na szczyt, wniesiono go na plecach. Ku ogólnemu zaskoczeniu, lot żaglowy przy starcie z lin gumowych trwał 4 godz. i 7 min! Droga do uruchomienia szybowiska została otwarta. W chwili obecnej u podnóża Góry Żar funkcjonuje Górska Szkoła Szybowcowa AP "Żar". Prowadzone są szkolenia w zakresie:

  1. paralotniarstwa
  2. górskich lotów szybowcowych
  3. akrobacji podstawowej
  4. lotów falowych - loty z wykorzystaniem prądów wznoszących w atmosferze o przekroju rozległych fal powstających w szybko przemieszczającej się masie powietrza (wietrze) za przeszkodą górską, lub uskokiem terenowym.
  5. "ślepak"  - lot, podczas którego ćwiczy się umiejętność sterowania samolotem w wypadku utraty widoczności na zewnątrz kabiny, co w praktyce oznacza założenie okularów skutecznie ograniczających pole widzenia do przyrządów pokładowych)

Górska Szkoła Szybowcowa AP "Żar" daje także możliwość wykupienia lotów widokowych.

Paralotniarstwo

Od końca lat 80-tych odnotowuje się wzrost popularności paralotniarstwa. Przy dobrych warunkach pogodowych można w powietrzu zaobserwowac dziesiątki paralotni. Najlepsza termika występuje na wiosnę i wczesnym latem (zdarzają się "kominy" o średnicy 100 m, natomiast loty o charakterze żaglowym najszczęściej mają miejsce wczesną wiosną i wczesną jesienią. Dominują jednak loty mieszane, mające cechy lotów żaglowych i termicznych. Starty odbywają się w trzech kierunkach tj.: na południe, zachód (dla bardziej doświadczonych) i na północ (najczęściej wykorzystywane). Lądowiska zlokalizowane są przy szkole szybowcowej (zakaz lądowania na lotnisku) i dla mniej doświadczonych na Kozubniku. Różnica poziomów wynosi ok 350m. Dominują wiatry z kierunków południowo-zachodnich, zachodnich i północno-zachodnich. Trzeba uważać na dość często występujące różnice w zakresie siły i kierunków wiatru między miejscem startu a lądowiskiem. Na dole siła wiatru może wynosić ok. 4-5 m/s z kierunku południowego i południowo-zachodniego, a na górze 8-9 m/s z kierunku północno-zachodniego. W zwiąku z tym, że góra jest zadrzewiona, istnieje niebezpieczeństwo lądowania na drzewach.

Lotniarstwo

Obecnie jest to dyscyplina mniej popularna w stosunku do ubiegłych lat. Często mylona z paralotniarstwem. Cechami rozróżniającymi te dwa sporty są elementy sztywne konstrukcji wystepujące w lotniarstwie i ich brak w paralotniarstwie. Tym nie mniej, czasami można zaobserwować na niebie charakterystyczne "rogale".

 

 

 

Mapa

Galeria

Ulica Wczasowa....

Ostatnie na forum

LastPhpBB3. Table phpbb_config not found!

Wszelkie prawa zastrzeżone © Międzybrodzie Bialskie